Dalton
Vanuit onze visie op het lerende kind hebben wij in 2015 de keuze gemaakt om het Daltononderwijs als leidraad te nemen voor onze manier van onderwijs geven. Het Daltononderwijs werkt vanuit vijf kernwaarden:
Verantwoordelijkheid
Samenwerking
Effectiviteit
Zelfstandigheid
Reflectie
Op De Regenboog hebben wij daar creativiteit aan toegevoegd.
De kernwaarden van Dalton staan goed uitgelegd op de site van De Daltonvereniging. Op de homepagina kunt u zien hoe De Regenboog invulling geeft aan deze kernwaarden.
Om het Dalton predicaat te voeren is een licentie vanuit de Daltonvereniging nodig. De Regenboog heeft sinds April 2021 de Dalton licentie.
De ontwikkeling die de school richting het visitatie heeft doorgemaakt is bijgehouden in ons daltonboek.
Meer weten?
Het ontstaan van Daltononderwijs
Parkhurst zocht naar doelmatige en efficiënte oplossingen voor het betekenisvol maken van onderwijs. Zo koos ze voor een andere opstelling van het klaslokaal (groepjes in plaats van losse tafels), zodat leerlingen konden samenwerken. Ook hoefden leerlingen niet meer op elkaar en op de leerkracht te wachten, maar konden doorwerken aan hun eigen taak.
Het Dalton Plan was voor Parkhurst geen methode of systeem, maar een manier van denken. Ze zette leerkrachten aan om op basis van de grondgedachten van haar Dalton Plan te experimenteren. Door te reflecteren op de eigen praktijk en door uit te proberen wat in de eigen schoolsituatie werkt, zijn verschillende Daltonbenaderingen ontstaan. ‘De’ daltonschool bestaat niet. De essentie is het experimenteren en op basis van reflectie tot verbeteringen komen.
Veelgestelde vragen over Daltononderwijs
Is ieder kind geschikt voor een Daltonschool?
Ja! Een goede Daltonschool past het niveau van zelfstandigheid, verantwoordelijkheid en samenwerken aan op het kind. Als ouders zich kunnen vinden in de kernwaarden van het Daltononderwijs, dan is een Daltonschool geschikt voor ieder kind.
Is een Daltonschool speciaal onderwijs?
Nee. Een Daltonbasisschool is een reguliere basisschool met speciale kenmerken. Net als er bijvoorbeeld Jenaplan- en Montessorischolen zijn met eigen uitgangspunten.
Naast allerlei ‘soorten’ basisscholen, zijn er ook scholen voor speciaal basisonderwijs (SBO-scholen).
Is Dalton niet een achterhaalde stroming in het onderwijs?
Absoluut niet. Kenmerkend voor het Daltononderwijs is dat het zich steeds aanpast aan de veranderende eisen en verwachtingen van de samenleving. De principes blijven overeind, maar hebben door de jaren heen andere accenten gekregen. Experimenteren en aanpassen aan veranderende omstandigheden maken deel uit van de Dalton grondgedachte.
Wat maakt een Daltonschool anders?
Een Daltonschool geeft het onderwijs vorm vanuit de kernwaarden zelfstandigheid, verantwoordelijkheid, samenwerking, effectiviteit en reflectie. Op welke manieren dat tot uiting komt, is per Daltonschool verschillend, maar wat je bij de meeste Daltonscholen in de praktijk meer ziet dan op andere basisscholen is: zelfstandige taken, meerdere activiteiten naast elkaar, planborden met dagkleuren, kinderen die elkaar ondersteunen (tutorleren), verschillende (soorten) werkplekken en het maatjesleren. Het benoemen van het doel van de les en de reflectie daarop achteraf is ook een belangrijk kenmerk.
Wat vindt de inspectie ervan?
De inspectie heeft in principe geen oordeel over de schoolvisie. Zij kijkt voornamelijk naar de praktijk: hoe komen kinderen tot hun recht en wat zijn de resultaten van het onderwijs? Iedere school moet immers voldoen aan de kerndoelen voor het basisonderwijs. De Daltonuitgangspunten sluiten goed aan bij de inspectie-eisen, waarbij de inbreng van kinderen en het omgaan met verschillen worden ‘gemeten’.
Mag elke school zich zo maar Daltonschool noemen?
Nee, daarvoor is een Daltonlicentie nodig. Alle erkende Daltonscholen zijn lid van de Nederlandse Dalton Vereniging.
De vereniging biedt de scholen een platform voor het uitwisselen van kennis en ervaringen als het gaat om het vormgeven en verder ontwikkelen van het Daltononderwijs. De Daltonlicentie is een teken van kwaliteit.
Het behalen van de Daltonlicentie is een intensief proces waarbij scholen stap voor stap het onderwijs en de inrichting van de school aanpassen. Daarbij worden ze regelmatig gevisiteerd door de Nederlandse Dalton Vereniging.
Om de Daltonlicentie te behouden evalueert een school periodiek op welke manier zij invulling geeft aan de Dalton-ideeën verantwoordelijkheid, zelfstandigheid, samenwerking, effectiviteit en reflectie. In het basisonderwijs gebeurt dit iedere vijf jaar en in het voortgezet onderwijs om de vier jaar. Tijdens de vijfjaarlijkse visitatie door de Nederlandse Dalton Vereniging worden de resultaten van die evaluatie besproken.
Waaraan herken je een Daltongroep en- schoolgebouw?
Kinderen worden uitgedaagd om binnen de speel-werkruimten zelfstandig eigen keuzes te maken. Er is dus een variëteit aan hoeken, werkplekken en materialen.
Kinderen zijn mede-verantwoordelijk voor de inrichting en het onderhouden van de ruimten. Er zijn ook verschillende vormen van plannings- en registratiemiddelen te zien.
Waaraan herken je een Daltonkind?
Een kind op een Daltonschool voelt zich betrokken bij zijn/haar eigen ontwikkeling (verantwoordelijk), de ánder (samenwerking) én de school als geheel.
Verder valt op dat een kind op een Daltonschool:
• Kan samenwerken en samenwerkend leert
• Helpt en geholpen wil worden
• Zich verantwoordelijk voelt voor het proces en het resultaat
• Het eigen werk plant
• Terugkijkt op eigen werk.
Waaraan herken je een Daltonleerkracht?
Het bovenstaande geldt ook voor het personeel van een Daltonschool.
De leerkracht geeft vertrouwen aan het kind en is zich ervan bewust niets te doen wat het kind zelf ook best kan.
Verder valt op dat de leerkracht:
• Wil leren van zijn collega’s, kinderen en ouders
• Respect en veiligheid waarborgt
• Een goede luisterhouding heeft en kinderen uit kan dagen
• Structuur biedt, waardoor ruimte ontstaat.
Hoe sluit het vervolgonderwijs aan bij een Daltonschool?
Uitstekend. Kinderen ontwikkelen bij uitstek op een Daltonschool vaardigheden die zij nodig hebben in het voortgezet onderwijs. Bijvoorbeeld de zelfstandigheid om huiswerk te maken.
Wat is mijn rol als ouder/verzorger op een Daltonschool?
Deze rol is groter dan op een gemiddelde school. Samen maak je de school! Want wat naar kinderen geldt, geldt ook naar de ouders: hoe betrekken wij de ouders bij de school en de ontwikkeling van hun kind?